facebook_pixel

Column: Massa ondernemerschap

Van “Made in China” naar “Made by China”

03 oktober 2016  Erik Stam

Ik kom net terug uit China, waar in het laatste vijfjarenplan van de Chinese regering wordt ingezet op ondernemerschap en innovatie door alle Chinezen. Dit om de transitie te maken van “Made in China” naar “Made by China”, een transitie van massaproductie naar ondernemerschap door de massa.

Vaak hoor ik in Nederland dat kleine ondernemers en zzp’ers meer aandacht moeten krijgen. Het lijkt een roep om Calimero – klein en zonder personeel – te gaan knuffelen.

Neem dan de aandacht voor scale-ups, zoals Booking.com en Blendle. Deze bedrijven gaan de wereld veroveren. Zij zijn de nieuwe kampioenen van de beleidsmakers.

De aandacht voor klein en zonder personeel of wereldveroveraars is te beperkt. Hoe tegenstrijdig het ook mag klinken, hier kunnen we wat van China’s massaondernemerschap leren.

We ondernemen in Nederland anders dan in China. Met een ondernemende houding en vaardigheden voor iedereen, zullen we goed voorbereid zijn op nieuwe uitdagingen. Het herkennen en realiseren van kansen in China is er daar één van.

Leave a Comment

Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text.
0