facebook_pixel

Madness or Sadness

De twee stadia van een freelancer

Auteur: Floor Ockers

Paniek slaat toe, zweetdruppeltjes parelen op mijn voorhoofd. Met klamme handjes zit ik achter de computer. Ik ververs nogmaals het scherm, maar mijn mailbox blijft leeg. Niets. Helemaal niets!

Mijn ooglid begint te trillen. Nee, het zijn geen tranen die opwellen, maar een vervelende bijwerking van de afgelopen twee weken waarin ik dagenlang tot diep in de nacht achter de computer heb gezeten om alles af te krijgen.

Afspraken afgezegd, geen daglicht gezien en eindeloos veel chocolade en koffie naar binnen gewerkt om mezelf van brandstof te blijven voor zien. En zie daar het werk is ingeleverd en nu is er niets meer! De realiteit van de lege mailbox slaat in als een bom.

Gefrustreerd begin ik aan de velletjes van mijn nagelriemen te knabbelen. Het is voorbij, het is klaar! Ik krijg nóóit meer een opdracht! De mensen willen mij niet meer…

Een beetje ZZP’er herkent dit, al zullen we het nooit aan elkaar toegeven. (Want lekker druk klinkt natuurlijk interessanter.) Op het ene moment heb je het barstens druk en het volgende moment slaat de paniek toe dat je nooit meer een opdracht krijgt. Tenminste dat zijn de twee stadia die ik ken.

Maar waarom gebeurt het telkens weer? Als ik bij mezelf te raden ga weet ik het wel, al vind ik het niet leuk om toe te geven. Het is een combinatie van mijn pluk de dag mentaliteit en algehele acquisitie lamlendigheid. Dat klinkt niet heel erg positief, maar dat is het ook niet wanneer je de cijfertjes op je bankrekening ziet dalen!

Stadium Madness

In paniek schiet je iedere ochtend nog voor de wekker gaat wakker en meteen maalt het door je hoofd wat je allemaal moet doen. Maar liefst zes opdrachtgevers moet je tevreden houden en je wilt ook nog eens goed werk afleveren.

Je haast je van de ene afspraak naar de andere en terwijl je bezig bent voor de ene klant word je al gebeld door de andere. Wanneer er aan je gevraagd wordt hoe het gaat kun je met recht zeggen: DRUK! En de diepe grijze wallen onder je ogen ondersteunen deze toestand.

Maar wat je vergeet is jezelf de vraag te stellen: hoe ben je überhaupt in deze situatie terechtgekomen? Als het antwoord is de opdrachten komen uit de lucht vallen vind ik dat heel knap, maar niet heel erg geloofwaardig. Bij mij is het een combinatie van opdrachten die je gegund worden en acquisitie. En ja ook ijskoud.

Ik neem me dan ook altijd voor om iedere week een acquisitiegesprek te blijven voeren, maar naarmate mijn agenda dichtslibt laat ik het contact met bestaande klanten verwateren, vergeet nieuwe afspraken te maken en negeer de leegte in mijn agenda. Want ach, dat is toch pas over een paar weken en dat zien we dan wel weer.

Stadium Sadness

En dan is daar die ene dag. Met een rood hoofd van inspanning verzend ik mijn laatste mail met de geredigeerde versie en is het werk klaar. Het is pas 11:00uur in de ochtend. Ik pak nog een kop koffie en check mijn mail. Niets. Noppes. Nada. Ik pak mijn agenda, sla hem open en zie voor vanmiddag niets staan. Voor morgen trouwens ook niet.

Ik blader door naar volgende week. De witte bladzijden zijn onverbiddelijk. Ik staar naar de lege dagen. O wat vervloek ik mezelf. Waarom ben ik niet trouw gebleven aan mijn voornemen om acquisitie onderdeel uit te laten maken van mijn routine. Iedere week één koffieafspraak. En het allerergste is nog: ik heb koffieafspraken afgezegd afgelopen weken omdat ik het te druk had!

Ik laat mijn hoofd op het toetsenbord zakken. Een ezel is hier niets bij. Al zo lang ik voor mezelf bezig ben maak ik steeds weer dezelfde fout. De gedachte gaat even door me heen om me in te schrijven bij een uitzendbureau. Of aardbeien te gaan plukken, het zomerseizoen zit er immers aan te komen.

Maar dan richt ik me op, kijk nogmaals naar mijn lege agenda en denk dan: de komende tijd heb ik de mogelijkheid om met een heleboel interessante mensen die ik nu nog niet ken koffie te gaan drinken. En zeg nu eens hoeveel mensen kunnen dat nu doen in de tijd van hun baas!

 

Floor Ockers

Over de auteur:
Altijd op zoek naar het verhaal achter het bedrijf of de organisatie en deze zichtbaar maken als tekstschrijver, social media strateeg en communicatieadviseur.” 

Floor Ockers, Grinta Communicatie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen per mail.

Leave a Comment

Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text.
0